گزارش 14 مرداد 1404 - 3 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0
در مصاحبه اختصاصی با عصر زنجان:

☑️امید به احیای پروازهای زنجان؛ از مسیر مشهد تا نجف / روایت اختصاصی معاون اقتصادی استانداری زنجان از آخرین وضعیت فرودگاه و ایرلاین محلی

در حالی که سال‌هاست توسعه پروازهای فرودگاه زنجان در حد وعده و انتظار باقی مانده، حالا معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری از تلاش جدی برای احیای مسیرهای هوایی، تأسیس ایرلاین بومی و برقراری پروازهای بین‌المللی و زیارتی خبر می‌دهد. نرگس مرادخانی در گفت‌وگوی اختصاصی با عصر زنجان از برنامه‌هایی می‌گوید که با وجود موانع متعدد، از جمله محدودیت ناوگان، هزینه‌های بالا و تأثیرات جنگ اخیر، همچنان در دستور کار استان قرار دارد؛ از پروازهای مشهد و کیش گرفته تا طرح ویژه سفرهای اربعین و راه‌اندازی «زنجان ایرلاین».

🔸به گزارش پایگاه خبری عصر زنجان، نرگس مرادخانی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار ما از تلاش‌های مستمر برای فعال‌سازی مجدد پروازها در فرودگاه زنجان و پیگیری‌ مسیرهای بین‌المللی، زیارتی و توریستی خبر داد.

🔸مرادخانی با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه فرودگاه زنجان گفت: این فرودگاه با هدف تبدیل شدن به یک پایانه بین‌المللی طراحی شده و از نظر موقعیت اقلیمی و ساختار باند، یکی از فرودگاه‌های مطلوب برای خلبان‌هاست. به گفته او، استاندار جدید زنجان نیز از آغاز مسئولیت خود بر بین‌المللی‌ شدن این فرودگاه تأکید داشته و تمام ظرفیت مدیریتی استان در این مسیر به‌کار گرفته شده است.

🔸وی با بیان اینکه شایعاتی درباره تأسیس یک ایرلاین دولتی به نام “زنجان ایرلاین” مطرح شده، تصریح کرد: این پروژه کاملاً خصوصی است و دو سرمایه‌گذار محلی برای خرید سه فروند هواپیما (دو باری و یک مسافری) اعلام آمادگی کرده‌اند. قرار بود بخشی از هزینه‌ها از محل آورده شخصی و بخش دیگر از طریق صندوق توسعه ملی تأمین شود، اما هم‌زمان با آغاز جنگ ۱۲ روزه اخیر، اجرای این طرح متوقف شد.

🔸معاون اقتصادی استاندار زنجان گفت: پیش‌بینی شده بود که در گام اول، یک فروند هواپیمای مسافربری برای آغاز پروازها به مقاصد نجف، استانبول و دبی تهیه شود و به‌مرور، سه هواپیمای دیگر به این ناوگان اضافه شود. به گفته او، هدف نهایی، راه‌اندازی یک ایرلاین بومی برای زنجان با دست‌کم چهار هواپیماست که بتواند هم در پروازهای داخلی و هم خارجی فعالیت کند.

🔸او در ادامه به برنامه‌ریزی برای برقراری پروازهای اربعین از فرودگاه زنجان اشاره کرد و گفت: زنجان به‌عنوان شهری مذهبی و حسینی، مقصد و مبدأ مهمی در ایام اربعین به‌شمار می‌آید. علاوه بر زائران ایرانی، بسیاری از شیعیان عراق نیز علاقه‌مند به حضور در مراسم مذهبی زنجان هستند. ما مذاکراتی با چند ایرلاین انجام دادیم و تایید اولیه را نیز دریافت کرده‌ایم، اما محدودیت‌های پروازی مانع اصلی است.

🔸مرادخانی افزود: متأسفانه امسال فرودگاه نجف اعلام کرده که به هواپیماهایی از نوع MD یا امبرائر، که اکثر ایرلاین‌های ایرانی در اختیار دارند، اجازه فرود نمی‌دهد. در حال حاضر فقط ایران‌ایر، که ناوگان بوئینگ و ایرباس در اختیار دارد و از یارانه دولتی برخوردار است، امکان پرواز به این فرودگاه را دارد. از طرفی، سازمان هواپیمایی کشوری قیمت بلیت پرواز اربعین را ۱۸ میلیون تومان تعیین کرده که با توجه به تعرفه‌های بالای فرودگاه نجف، برای ایرلاین‌های خصوصی فاقد توجیه اقتصادی است.

🔸وی تأکید کرد که با وجود تمام این موانع، استانداری زنجان همچنان در حال مذاکره و رایزنی است و اگر شرایط فراهم شود، برقراری پروازهای زنجان به نجف تا پیش از اربعین دور از انتظار نیست.

🔸در ادامه این گفت‌وگو، معاون اقتصادی استاندار به وضعیت پروازهای کیش اشاره کرد و گفت: پس از گفت‌وگو با مسئولان شرکت کیش‌ایر، مشخص شد که فعلاً تقاضای کافی برای پرواز به کیش از مبدأ زنجان وجود ندارد و شرکت، به دلیل عدم توجیه اقتصادی، پروازها را متوقف کرده است. طبق گفته او، به‌طور کلی پروازهای کیش در تمام کشور در نیمه دوم سال کاهش می‌یابد و در فصل تابستان، ایرلاین‌ها مسیرهای سودآورتری را جایگزین می‌کنند.

🔸او همچنین درباره پروازهای مشهد گفت: فرودگاه زنجان تا پیش از جنگ اخیر، سه پرواز در هفته به مقصد مشهد داشت، اما با اعمال محدودیت پروازهای شبانه از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، یکی از آن‌ها حذف شد. در حال حاضر، فقط دو پرواز در هفته، در روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه برقرار است. مرادخانی افزود: اخیراً پیشنهاد حذف یکی از این دو پرواز نیز مطرح شد، اما با پیگیری مستقیم استاندار و مذاکره با مدیرعامل شرکت ماهان، فعلاً تصمیم بر حفظ پروازها گرفته شده است.

🔸وی با اشاره به کاهش شدید تقاضا پس از آغاز جنگ، گفت: در برخی پروازها تنها چهار مسافر حضور داشتند که ادامه فعالیت را برای ایرلاین‌ها غیرممکن می‌کرد. با این حال، با اطلاع‌رسانی و مصاحبه عمومی، موفق شدیم تعداد مسافران را تا حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش دهیم.

🔸قیمت بلیت پرواز زنجان–مشهد نیز از حدود ۴ میلیون به بیش از ۵.۲ میلیون تومان رسیده و این افزایش، به گفته مرادخانی، خارج از اختیار استان است، زیرا نرخ‌گذاری صرفاً توسط سازمان هواپیمایی کشوری انجام می‌شود. استان فقط می‌تواند با کمک‌ منابع مالی، برای پروازها سوبسید تأمین کند.

🔸او در پایان تأکید کرد: ما همه توان خود را به‌کار گرفته‌ایم تا پروازهای زنجان حفظ و تقویت شود. اگرچه جنگ اخیر بسیاری از برنامه‌های توسعه‌ای فرودگاه را متوقف کرده، اما همچنان برای برقراری پروازهای خارجی و زیارتی، از جمله به مقصد نجف، در حال رایزنی هستیم. امیدواریم در آینده‌ای نزدیک، شاهد توسعه پایدار خطوط هوایی از زنجان باشیم.

نویسنده
محمد صادقی
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *