دیدار مردمی و چهره به چهره دکتر فیروزفر شهردار زنجان و مدیران شهرداری با اهالی منطقه اسلام آباد
با مردم، مثلِ مردم
نگاهی کوتاه به مردمی بودن از نگاه رهبر انقلاب
در نگاه اسلامی «مردمی بودن، ارزشی بالاتر از انتخاب شدن به وسیله مردم است. بعضی افراد ممکن است در یک نظام دمکراتیک، به شکل دمکراتیک هم انتخاب شوند، اما با مردم رابطهای نداشته باشند. اینها مردمی نیستند.» ۱۳۷۹/۰۲/۰۱ «مثل مردم زندگی کردن» در اینجا موضوعیت دارد: «مردمی بودن به ادّعاکردن نیست. با مردم، با زندگیِ مردم کنار بیاییم، مثل مردم زندگی کنیم، با طبقات مختلف مردم انس بگیریم. این، معنای مردمی بودن است.» ۱۳۹۸/۱۰/۰۳ و براساس تعالیم اسلام «ما [مسئولان] نوکر و خدمتگزار مردم هستیم. اعتبار و آبروی ما به این است. اسلام این را برای ما معیّن کرده است. ما حقّی به گردن مردم نداریم؛ مردم به گردن ما حق دارند.» ۱۳۸۲/ ۱۱/۱۵ لذا امتیاز دولتها به مردمی بودن آنهاست. وقتی از دولت جوان حزباللهی سخن گفته میشود، اولین و مهمترین ویژگی این دولت انقلابی «پایبندی به ارزشهای مبنائی و اساسی اسلام است.» ۱۳۹۵/۰۳/۱۴ و مؤلفهی مهم دیگر، اعتقاد به «محور بودن مردم است.» ۱۳۹۵/۰۳/۱۴
از سوی دیگر برای سنجشِ مردمی بودن، شاخصهایی وجود دارد. اولین شاخص این است که مسئول کشور، «خودش را دارای شأن و روحیهی خدمتگزاری به مردم بداند؛ نگاه، از بالا نباشد… خیلی از این مردم از ما بالاتر هم هستند.» ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
دومین شاخص «اعتقاد به ارادهی مردم و نیروی مردم، و مخالفت با تمرکزهای دولتی… در مسائل اقتصادی، تکیهی به مردم؛ در مسائل نظامی، تکیهی به مردم؛ در مسائل سازندگیِ کشور، تکیهی به مردم» ۱۳۹۴/۰۳/۱۴ است. مسئلهای که به نوبهی خود راه غلبه بر مشکلات هم هست: «بدون تردید ظرفیّتها میتواند بر مشکلات غلبه کند، به شرط اینکه این ظرفیّتها درست شناخته بشود، به کار گرفته بشود.» ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
سومین شاخص، «روحیّهی مردمی بودن و انس با مردم، تماس با مردم، از نزدیک پای صحبت مردم نشستن؛ راههایی باز کردن… برای تماس با متن زندگی مردم… رفتن به خانهی مردم، رفتن منزل شهدا» ۱۳۹۴/۰۶/۰۴ است. با این نگاه، مردمی بودن «به معنای حضور در بین مردم است.» ۱۳۹۹/۰۴/۰۷ بر این اساس «گفتگوی صادقانهی با مردم هم یکی از کارهایی است که به مردمی بودن کمک میکند.» ۱۴۰۰/۰۵/۱۲ این جهتگیری در عرصههای مختلف از جمله «مدیریت اقتصادی کشور» هم معنای خاص خود را پیدا میکند: «مثلاً فرض کنید شما میروید فلان کارخانه را افتتاح میکنید، این کافی نیست. اینی که شما بروید فرض کنید حالا فلان کارخانه را در فلان نقطهی کشور، یک نواری را مثلاً قیچی کنید این کافی نیست… بروید با کارگر تماس بگیرید، بروید پای کوره، بروید نمیدانم محصول را تماشا کنید، بروید جاهای، انبارها را ببینید، بروید با کارگرها، مجموع کارگرها حرف بزنید، وارد کار بشوید.» ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
چهارمین شاخص، عمل کردن به سیرهی پیامبر (ص) و ائمه (ع) است در زمینهی توجه به محرومین و مستضعفین جامعه است: «سیرهی پیغمبر این است که با فقرا و با ضعفا و مانند اینها کنار میآمد. به شئون ظاهری و آن چیزهایی که به حسب ظاهر موجب جلال و شوکت و این چیزها است، اهمّیّتی نمیداد.» ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
علیرضا فیرزوفر با ادامه روند سرزنی به محلات مختلف زنجان این بار به صفرآباد یا همان اسلام آباد رفت تا این نکته را گوشزد کند که از مواجه با مردم استقبال می کند و فرار نمیکند!!!
فیروزفر از ابتدای شروع مدیریت اش در شهرداری با روحیه ای جهادی و با انگیزه ای عجیب سعی در تغییرات گسترده در شهرداری زنجان داشته تاجایی که اکنون تغییر در ساختار این مجموعه بزرگ شهری به خوبی احساس میشود
تغییر در ساختار مدیریتی شهر به نفع مردم و پاسخگو کردن مدیران شهری و دیدار های مرتب مدیران شهری با مردم از مهمترین شاخصه های این عملکرد بوده
به عنوان مثال فیروزفر در هر ماه چندین و چند دیدار مردمی تدارک و از مدیران مناطق مختلف شهری نیز مطالبه این دیدار ها را دارد
شهردار زنجان به خوبی به محسنات در بین مردم بودن پی برده و از ابتدا بدون هیچ ترسی در شهر و در بین مردم حضور میابد تا بتواند از نقطه نظرات و سخنان مردم بهره ببرد.
امید است که این رویه با اگو برداری سایر مجموعه های استان از شهردار زنجان تبدیل به یک حرکت استانی شود
قابل توجه برخی از مدیران!!!!!